marți, 17 aprilie 2012

Si la ei este la fel...(continuare)

In urma postarii de saptamana trecuta am primit un telefon de la un bun coleg si, sper eu, prieten, care-mi atragea atentia ca practica este departe de teorie. Si sunt de acord cu el. Voi explica mai jos ce este la ei (mai la vest de Budapesta) la fel ca la noi si ce nu.

Ce este la fel:

  • piata serviciilor de evaluare pentru garantarea imprumutului in scadere
  • tarife (onorarii) in scadere
  • monopol al firmelor mari
  • dezechilibru mare intre puterea de negociere a creditorului in fata prestatorului de servicii de evaluare
Ce este diferit:
  • piata serviciilor de evaluare nu numai ca este in scadere la noi, dar este blocata.
  • tarifele (onorariile) in Romania au ajuns la un nivel pe care eu il numesc prostitutie
  • dezechilibrul intre puterile de negociere ale celor doi asa zisi parteneri (creditor - evaluator) a ajuns pana in punctul in care expertul evaluator este pur si simplu strivit.
  • In Romania, clientul stie el mai bine valoarea de piata a proprietatii sale, n-are nevoie de serviciile de consultanta ale unui expert evaluator, pe care culmea tupeului, trebuie sa le si plateasca. El, clientul si stapanul nostru, are nevoie de o hartie cu opinia lui, dar semnata si stampilata de un membru la unei asociatii profesionale si al unei firme agreate de creditor. Chiar si creditorul, institutie sofisticata, nu-i asa?, citeste de multe ori doar prima pagina. 
Ce putem face pentru a indrepta lucrurile:
  • castigarea increderii clientului si creditorului in opinia exprimata de un expert evaluator, astfel incat acest serviciu sa nu mai fie privit ca un seriviciu auxiliar, ca o bifa pe o lista de documente ce trebuie depuse pentru a obtine o facilitate.
  • cresterea nivelului profesional si moral (etic) al corpului de evaluatori din Romania.
  • transparenta si comunicare superioara cu piata, astfel incat evaluatorul, creditorul si clientul sa vorbeasca aceeasi limba, sa fie constienti de efortul depus pentru intocmirea unui raport de evaluare si de faptul ca nivelul calitativ al acestuia este direct proportional cu tariful platit (respectiv incasat).
Astept in continuare opiniile voastre!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu