sâmbătă, 10 noiembrie 2012

Bariere de intrare pe piata




Incerc  aici sa pun sub alta forma ceea ce a prezentat doamna Luiza Petrovan la Sibiu sub titlul "Probleme intalnite de firmele de evaluare in relatia cu bancile". Eu nu le numesc  probleme ci bariere de intrare (mentinere ) pe piata serviciilor de evaluare. Care sunt acestea?

UNEAR (ANEVAR). Piata serviciilor de evaluare, prin OG 24/2011 s-a transformat din piata autoreglementata in una reglementata. E bine, e rau? E prematur sa ne pronuntam. Cert este ca ai nevoie de certificarea ANEVAR. Aceasta este prima bariera de intrare pe piata.

Directia risc. Institutia de creditare, prin departamentul de risc, raspunzator de politica de garantii, "agreaza" firme de  evaluare sau PFA-uri si intocmesc o lista pe care o distribuie sucursalelor/agentiilor. Cat de subiectiva este aceasta alegere? Foarte. Se ofera in mod subiectiv un avantaj competitonal unei firme (agreate) in detrimentul alteia, de catre un tert. Putem sa mai numim aceasta o piata libera? Categoric nu. Subiectivismul (observati, va rog, ca folosesc eufemisme) este a doua bariera de intrare pe piata.

Agentia/Sucursala. Buuun, in sfarsit ai semnat contractul de prestari servicii de evaluare, de colaborare, etc., esti pe lista si astepti sa sune telefonul. Astepti degeaba pentru ca misiunile de evaluare sunt distribuite din nou cu subiectivitate celor care intocmesc rapoartele repede, ieftin si.... ma opresc aici. Asadar, cel care decide cui ii va reveni misiunea de evaluare este a treia bariera. De remarcat ca ultimele doua sunt ele insele in conflict. Am intalnit o singura banca ce distribuie lucrarile dupa criterii obiective, incercand sa creeze un echilibru intre multele firme de pe lista.

Pe cat de dificil este sa devii jucator pe aceasta piata, pe atat de simplu este sa fii eliminat, de aceleasi entitati care ti-au creat bariere la intrare. Tot despre subiectivism vorbim aici si tot eufemistic.
Calitatea serviciilor poate ajunge la un nivel superior doar pe o piata libera, chiar reglementata. Pe o piata libera toti  "joaca" respectand aceleasi reguli. Regulile nu sunt subiective si exista deja. Este nevoie de o entitate care sa certifice ca ai cunostintele necesare indeplinirii misiunii de evaluare si respecti regulile? Da. Si pentru asta exista ANEVAR. Dar celelate doua bariere amintite mai sus nu-si au locul intr-o piata libera. Pe o piata libera, clientul final dicteaza, el este cel care alege.

Ma astept ca ANEVAR sa actioneze pentru eliminarea barierelor de intrare (mentinere) pe piata??           
( macar din orgoliu, ranit ca o alta institutie ii certifica membri inca o data, ca si cum certificarea lor nu este de ajuns). Nu, dar pot veni cu o idee: o segmentare a pietei evaluarilor pe tipuri de proprietati sau pe zone (sau ambele) ar duce la specializare si la cresterea calitatii rapoartelor de evaluare, in conditiile eliminarii celorlalte bariere.

Pana sa ajungem sa ne oferim serviciile pe o piata libera, va urez spor la evaluat.

Un comentariu:

  1. Subiectul e "fierbinte" si de multe ori "bucatarii" sa feresc sa se atinga de aceasta oala care dupa cum constat a inceput sa dea in clocot. Conform unui articolul din Constitutie dreptul la munca nu poate fi ingradit. Sigur ca exista reglementari suplimentare unele necesare insa si altele care favorizeaza anumite situatii deloc etice. Agreerile pentru evaluarea garantiilor din institutiile financiare pe care le-ati precizat se fundamenteaza si pe alte principii decat echitate si libera concurenta si din start pornesc de la premiza ca exista, in speta evaluatori, care nu sunt pregatiti sa abordeze o anumit tip de evaluare (cea a garantiilor, sa zicem), desi acestia au cursurile, pregatirea, nivelul de asigurare,etc ., ceea ce in final poate aduce atingere insasi organizatiei evaluatorilor. Orice problema poate avea si o solutie si aceasta situatie s-ar putea rezolva spre exemplu printr-un examen online anual care sa faca diferenta intre cei pregatiti sa accepte o astfel de "provocare" si prin cerintele pe care beneficiarul le poate formula excluzand insa pretentiile si conditiile de multe ori prea “personalizate”. Cu toate acestea nu tine doar de asociatia profesionala, aceste agreeri fiind apanajul beneficiarilor si fiind extrem de la “moda” pe mai multe paliere profesionale, insa principiile invocate mai sus raman alterate, cel putin din punctul de vedere al profesiei noastre. Un punct de vedere oficial fata de aceste aspecte sesizate si practici ar fi benefic, insa solicitarea ar trebui sa se faca fie prin solicitarea unui grup si in cadrul intern al organizatiei, altfel raspunsul va veni doar ca sfat si se va referi la “oala care nu fierbe“.

    RăspundețiȘtergere